Home Aktualności Wiadomości Kawa szkodzi płodności

Kawa szkodzi płodności

kawa Zbyt dużo kawy może zmniejszać szanse na poczęcie dziecka u kobiet, które mają problemy z płodnością - ostrzegają naukowcy.

Holenderscy badacze przyjrzeli się 9 tys. kobiet, które zostały poddane zapłodnieniu in vitro, aby sprawdzić, czy mają one szanse na naturalne zajście w ciążę. W przypadku jednej na siedem rzeczywiście tak się stało, ale picie ponad czterech filiżanek kawy dziennie obniżało szanse o 26 proc - podaje portal BBC.Eksperci podkreślają, że odnosi się to tylko do pań, które miały problemy z płodnością i chciały zwiększyć szanse na ciążę.

Naukowcy z Radboud University w Nijmegen skupili się na paniach, które zostały poddane sztucznemu zapłodnieniu w latach 1985-1995. 16 proc. udało się zajść w ciążę w sposób naturalny, z czego 45 proc. po pół roku od ostatniego zabiegu in vitro.

Panie zostały zapytane o nawyki. Picie alkoholu co najmniej trzy razy w tygodniu pociągało za sobą takie same konsekwencje jak picie zbyt dużej ilości kawy. Jeszcze bardziej obniżają szanse na dziecko palenie przynajmniej jednego papierosa dziennie i nadwaga.

Okazuje się, że 36-letnia kobieta, która pali, pije zbyt dużo alkoholu i kawy, a także ma nadwagę i przeszła trzy cykle zapłodnienia in vitro ma 5 proc. szansę na naturalną ciążę. Jeśli prowadzi zdrowy tryb życia - prawdopodobieństwo poczęcia wzrasta trzykrotnie.

Prowadząca badania dr Bea Linsten jest zdania, że potencjalni rodzice powinni być informowani, jak zmaksymalizować szansę na naturalne poczęcie potomka.

Inni eksperci są sceptyczni. Zwracają uwagę na to, że badanie dotyczy jedynie kobiet, które były poddawane zapłodnieniu in vitro. Fiona Ford z Centre for Pregnancy Nutrition przypomina, że poprzednie badania nie wykazały, by kawa mogła wpływać na poczęcie.

Z kolei prof. Bill Ledger z University of Sheffield twierdzi, że kofeina może rzeczywiście mieć słaby toksyczny wpływ na jajniki i plemniki. Jego zdaniem "wiele kobiet może wypijać i 20 filiżanek kawy dziennie i zajść w ciążę, ale kiedy są problemy z płodnością, to może faktycznie zaszkodzić". (PAP)

Zobacz również
Kwas foliowy najlepiej rok przed ciążą
Przyjmowanie s kwasu foliowego przynajmniej rok przed ciążą zmniejsza ryzyko przedwczesnego porodu jak informują [ ... ]

Śniadanie zdrowsze bez szynki
Rodzice powinni zwrócić uwagę, by ich dzieci nie spożywały zbyt dużo przetworzonego mięsa. Zwiększa ono [ ... ]

W jakim języku płaczą noworodki?
Płacz wszystkich noworodków może wydawać się taki sam pozbawionym snu rodzicom na całym świecie, jednak dzieci [ ... ]

Wyświetleń: 538

Napisz komentarz

Wpisz wynik działania: 1 + 3 =


busy
 

Artykuły podobne

Jedzcie ryby, radzą ciężarnym
Kobiety w ciąży i karmiące powinny jeść w ciągu tygodnia co najmniej 340 gramów ryb i innych zwierząt [ ... ]

Pomarańczowa Ciuchcia zaprasza
Przedszkola Pomarańczowa Ciuchcia zapraszają na bezpłatne zajęcia [ ... ]

Polacy rozpieszczają dzieci
Polacy spędzają z dziećmi zbyt mało czasu i je rozpieszczają; chcieliby je nauczyć przede wszystkim [ ... ]

Smakosza wychowuj już w czasie ciąży
Naukowcy przy okazji każdego kolejnego odkrycia uzmysławiają nam, jak ważnym okresem w życiu mamy i [ ... ]

Baby fever
To zjawisko istnieje naprawdę i, co udowadniają badania, w równym stopniu dotyczy i kobiet, i [ ... ]

Jadłospis dla dziecka
Nauka to naprawdę ciężka praca. Dlatego menu naszych dzieci powinniśmy przyglądać się wyjątkowo [ ... ]

Jaki ojciec? takie IQ
Dzieci, którym ojcowie poświęcają dużo czasu i uwagi, mają wyższe IQ i szybciej osiągają sukcesy w [ ... ]

Bezpłatne szkoły rodzenia i opieka lekarska dla przyszłych mam w Warszawie
W ramach programu "Zdrowie Mama i ja"  przyszłe mamy mogą skorzystać z darmowych badań laboratoryjnych, [ ... ]

Newsletter