Home Aktualności Wiadomości Śmieciowe jedzenie obniża inteligencję dzieci

Śmieciowe jedzenie obniża inteligencję dzieci

Dzieci, które jedzą dużo przetworzonej żywności, np. chipsów i słodyczy, mają nieco niższy iloraz inteligencji niż rówieśnicy na zdrowszej diecie - wynika z pracy opublikowanej w piśmie "Journal of Epidemiology and Community Health".

Zdaniem autorów pracy - naukowców z Uniwersytetu w Bristolu - sugeruje to, że niezdrowa dieta może źle wpływać na rozwój mózgu.

W przeprowadzonych przez nich badaniach, przeanalizowano dane zebrane wśród niemal 4 tys. dzieci, które uczestniczyły w długofalowym badaniu pt. Avon Longitudinal Study of Parents and Children.

Przy pomocy ankiet od rodziców zebrano informacje na temat rodzaju pokarmów spożywanych przez dzieci w wieku 3, 4, 7 oraz 8,5 lat. Dzieci poddano testom na inteligencję w wieku 8,5 lat. W analizie brano pod uwagę czynniki, które mogą mieć wpływ na iloraz inteligencji (IQ) dzieci, a także poziom wykształcenia matki, przynależność do grupy społecznej oraz długość okresu, w którym dziecko było karmione piersią.

Okazało się, że dzieci, które w wieku 3 lat jadły dużo przetworzonej żywności - bogatej w niezdrowe tłuszcze typu trans oraz w cukry proste - miały nieco niższe IQ (o kilka punktów) w wieku 8,5 lat niż rówieśnicy, którzy jedli dużo warzyw, owoców, węglowodanów złożonych, ryb.

Tłuszcze trans mają bardzo szkodliwy wpływ na układ krążenia - podnoszą poziom "złego" cholesterolu, obniżają poziom "dobrego", zwiększają ryzyko miażdżycy naczyń, mogą też przyspieszać rozwój demencji. Jak komentują naukowcy, badania te wskazują, że nawyki żywieniowe we wczesnym dzieciństwie mogą mieć długoterminowe skutki. - Rozwój mózgu przebiega znacznie szybciej we wczesnym okresie życia, kiedy to przyrasta najwięcej komórek nerwowych. Dlatego, wydaje się, że czynniki oddziałujące na niego później są mniej istotne - komentuje prowadząca badania dr Pauline Emmett.

Zdaniem rzecznik Brytyjskiego Stowarzyszenia Dietetyków Fiony Ford, wyniki badań wskazują, że więcej młodych rodziców wymaga edukacji na temat zdrowego żywienia dzieci.

źródło: PAP

 

Zobacz również
Gdy łączy tylko dziecko
„Młodociani dziadkowie” uważają, że nie mieli do końca wpływu na własne życie i wybór [ ... ]

Ciąża zostaje w rodzinie
Z badań przeprowadzonych przez skandynawskich i brytyjskich naukowców wynika, że nastoletnie siostry mogą się od [ ... ]

Baby Shower poleca Happytv.pl
Happy Birthday!!! Właśnie urodziło się nowe internetowe dziecko. Happytv.pl to zupełnie inna strona dla rodziców [ ... ]

Wyświetleń: 220

Napisz komentarz

Wpisz wynik działania: 2 + 5 =


busy
 

Artykuły podobne

Becikowe a ciąża za granicą
Gminy nie wiedzą, jak będą przyznawać becikowe, jeżeli kobieta w czasie ciąży przebywała za granicą, [ ... ]

Macho zmienia się w tatę
Być tatą i być macho jednocześnie? To niemożliwe! Naukowcy z Northwestern University w Chicago dowodzą, [ ... ]

Supertata
Ojcem może być każdy, ale supertatą tylko nieliczni. Coraz częściej spotykamy panów świadomych swojej [ ... ]

Twoje dziecko pokocha Baby Radio
Babyradio.pl stworzono z miłości do dzieci i muzyki. Celem radia jest edukacja i rozwój poprzez muzykę i [ ... ]

Śniadanie zdrowsze bez szynki
Rodzice powinni zwrócić uwagę, by ich dzieci nie spożywały zbyt dużo przetworzonego mięsa. Zwiększa [ ... ]

Zaskakujące wyniki badań dotyczące karmienia piersią
Jak długo należy karmić piersią dziecko, by było ono zdrowe? Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca: [ ... ]

Test śliny noworodka pozwala wykluczyć groźną chorobę
Cytomegalowirus (CMV) to choroba, która jest szczególnie groźna dla [ ... ]

Padaczka a ciąża
Kobiety cierpiące na epilepsję mogą mieć większe problemy z zajściem w ciążę, zwłaszcza jeśli [ ... ]

Newsletter